Nätverkande fungerar alltid

Nätverkande är att bygga relationer för att förtjäna förtroende. Det handlar inte om att synas så mycket som möjligt.

Att nätverka tar tid och kräver förberedelse och arbete för att lyckas få det resultatet man önskar.

Ibland möter jag människor som säger att nätverkande inte fungerar för dem och i deras bransch.  Det kanske stämmer men inte hos någon av dem jag träffat hittills.

Tanken att jag träffar en person utan att påverkas stämmer inte för mig. Alla människor jag möter gör intryck på något sätt. Och jag tror att andra bedömer mig på samma sätt. Till min fördel eller nackdel.

Vill man inte påverka andra så är det enklast att stanna hemma.

Nätverkande fungerar alltid

Antingen pratar andra väl om dig, eller så säger de något annat. Man vi kan vara säkra på att människor pratar om varandra, även dig.

Vad vill du att de skall säga?

Det är vad som kräver förberedelse och arbete. Att de pratar om dig är svårt att hindra men vad de säger, det kan du påverka.

När de jag mött säger att nätverkande inte fungerar så tror jag mer det handlar om att de inte vill göra det arbetet som krävs för att få det resultatet de önskar.

Att bygga relationer som ger resultat är ganska enkelt. Omge dig med ”rätt” människor (personer med liknande värderingar som du själv och inga konkurrenter), träffa dem regelbundet och utbilda dem på vad du är duktig inom samt berätta vad du vill ha hjälp med.

Nätverkande är ingenting nytt men är idag större och än viktigare. Förr, mer än hundra år sedan, var det en viktig orsak varför folk gick i kyrkan på söndagar, nätverkandet på kyrkbacken. Vi rörde oss då på ett litet geografiskt utrymme, idag når vi enkelt hela världen.

Ditt nätverk är en del av ditt kapital. Det är en konkurrensfördel och en stor tillgång att ha ett stort nätverk. Att kunna hjälpa till och enkelt svara på frågan ”-Känner du någon som…” bygger ditt rykte och gör dig till en person som man gärna refererar till.

Nätverka kräver förberedelse

Att vara förbered i mötet med nya personer är viktigt. Hur presenterar du dig? Vad vill du att andra skall komma ihåg ifrån mötet med dig? Vad vill du att andra skall få upp för bild när de tänker på dig?

Detta kräver att man förberett sig och sin presentation.

Det krävs därför arbete för att bygga sitt nätverk och att underhålla det. Det kräver både planering, tid och engagemang.

För mig, en bra definition av nätverkande

Nätverkande är en marknads- och affärsutvecklande funktion. Det bygger ut dina kontaktcirklar, inte bara till dem du känner, utan framförallt till de som är villiga att göra allt för att hjälpa dig – därför att de litar på dig, på samma sätt som du litar på dem.

Om jannelindblom

Med ditt stöd och kryss hoppas jag få bli din representant i regionen efter valet i september 2018.
Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar