Ditt personliga varumärke

Vad hände med varumärket Tiger Woods? Vad hände med varumärket Percy Barnevik?

Alla som arbetar med kunder och affärer behöver tänka igenom hur de vill bli uppfattade och en strategi för att utveckla sitt personliga varumärke i syfte att stärka företagets varumärke(n). Människor gör affärer med människor, sällan företag som gör affärer med företag.

Andra ser på dig och registrerar framförallt det du gör, och det du inte gör. Det är mer vikigt än vad du säger.

Vi alla har en uppfattning om Tiger Woods, framförallt som idrottsman men kanske även som affärsman och som varumärke. Vilka skulle vilja haft honom som sin referenskund för två år sedan? Vad har den senaste tidens skriverier betytt?

Nyttiga frågor
Har du ställt frågorna till dig själv: Hur bygger du ditt personliga varumärke? Hur enkelt är det att känna förtroende för dig? Hur enkelt är det att ge dig referenser? Får du det antalet referenser du vill ha?

Du bestämmer själv hur många referenser du skall ha. Du bestämmer om andra förstår dig och hur andra uppfattar dig.

För att få rätt antal referenser – börja med en personlig varumärkesstrategi.

Dags att fundera lite
Allt beror på vad man vill uppnå, så tänk igenom detta. Fortsätt därefter med att analysera din nuvarande position, vad vill du förändra och vad ska förstärkas? Ta hjälp av andra, fråga dem hur de uppfattar dig. Fundera sen ut ditt övergripande budskap, vad du kommunicerar ut.

Personliga varumärken handlar i grunden om hur man ökar sitt inflytande och i större utsträckning kan påverka andras beslut, handlingar och attityder.

Hur uppfattas du?

Väsentligt i det arbetet är att engagera sin omvärld. Hur uppfattas du? Intervjua tre personer som du tycker du har bra relation till.

1.       Vilka tycker du är mina tre främsta egenskaper?

2.       Vilka tre egenskaper tycker du jag borde bli bättre på?

3.       Vilka tre egenskaper tycker du jag borde avveckla?

Sammanställ svaren. Ställ de tre frågorna till dig själv. Mina svar = min profil. Deras svar = min image

Hur andra uppfattar dig är ditt varumärke

När omgivningens intresse ökar, växer det personliga varumärket i styrka. Genom denna koppling blir omvärlden mer lojal och mer hängiven. Den kan till och med bli förlåtande och passionerad vilket i sin tur leder till att det personliga varumärket blir än mer favoriserat och får ytterligare inflytande.

Om man själv styr utvecklingen av sitt personliga varumärke kan man kontrollera vilka värden som ska kopplas till det och därmed hur det ska uppfattas. Personer som lyckas bli starka personliga varumärken övergår till att bli trovärdighetscentrum som omgivningen gärna lyssnar till i olika frågor och ofta refererar till. Resultatet man får av personligt varumärkesbyggande gör ofta skillnaden mellan good and great, mellan framgång och succé.

Observera att alla värden, värderingar och handlingar måste ligga i linje med det personliga varumärket och dess strategi så att det blir genuint och ageras konsekvent. Först då blir det personliga varumärket trovärdigt och på sikt ett starkt sådant.

Annonser

Om jannelindblom

Med ditt stöd och kryss hoppas jag få bli din representant i regionen efter valet i september 2018.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till Ditt personliga varumärke

  1. Per Fogli skriver:

    Då följer jag dig här med 🙂

  2. Sofia Bengtsson skriver:

    Intressanta tankar kring varumärke. Det tåls alltid att utvärdera och utveckla.
    Hälsningar
    Sofia Bengtsson

  3. Ola Rynge skriver:

    Välkommen i skaran av bloggare inom personliga varumärken Janne. Ska bli intressant att se vad du har för tankar inom ämnet. Själv driver jag bloggarna Ryngebloggen och The Rynge Blog, samt skriver för den amerikanska bloggen Brand-Yourself.

    Tar gärna en kaffe någon dag för att diskutera ämnet.

  4. Robert Palotas skriver:

    Väl skrivet Janne….och trevligt initiativ till denna blogg.
    Keep up the good work!

    Robban

  5. Cecilia Bang-Melchior skriver:

    Oerhört tänkvärt! Jag ska genast fråga ut tre personer vad de tycker om mig! 😉 Hälsar Fröken Bang på Bilia Group Göteborg (din BMW & MINI-leverantör!)

  6. Lasse Sehlman skriver:

    Gott initiativ Janne!
    Gillar att du delar med dig av dina åsikter och insikter, ren ”givers gain”. Skulle vilja följa din blogg, har du någon RSS-widget på gång på sidan? Lägg gärna in denna i så fall. Gillar ämnet och här kommer mitt bidrag från ett annat håll. Kanske hittar du något att förädla där: http://micco.se/2010/11/mina-basta-rad-hur-du-bygger-ett-attraktivt-personligt-varumarke/

  7. Inga-Lill Junggren skriver:

    Bra jag ska följa din blogg. Nu startar jag eget ilili

  8. hedvig skriver:

    Hej Janne,
    Ska bli spännande att följa din blogg!
    Bra frågeställningar, ska genast hitta bekanta att intervjua.. =)

    Ha d gött!

    Hedvig

  9. Kjell Svensson skriver:

    Kloka ord. Janne, det märks att du verkligen kan ämnet.

  10. Jennifer Berne skriver:

    Hmmm, ger en mersmak på att bli bättre!!!!!!

  11. Lotta Arenvall hallbom skriver:

    Härligt Janne!
    Den är jättebra.
    Lotta

  12. Hanna skriver:

    Tack för inspirerande läsning som lockar till kreativitet!
    Må gott!
    Hanna

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s