Det finns fyra sätt att få fler affärer

Det finns fyra sätt att få fler affärer

  •  – Annonsering
  •  – PR, information
  •  – Kalla samtal
  •  – Referensmarknadsföring

 Det finns många olika sätt att annonsera; dagstidningar, facktidskrifter, adresserad och oadresserad direktreklam, radioreklam och TV reklam. Man kan även annonsera på utomhustavlor på väggar och efter vägar, på bussar, på pennor, muggar och ballonger. Är du riktigt kreativ kan du till och med låta ett flygplan göra rökskrift på himlen. Men när dammet lagt sig och röken skingrats handlar det fortfarande bara om annonsering. För nästan alla är det vikigt och värdefullt att annonsera och kan ge vikigt resultat. Nästan alla som annonserar planerar detta noga både vad gäller budget, utformning och placering. Alla har en begränsad reklambudget. Ingen jag träffat får alla de kunder de behöver bara genom annonsering.

Det andra sättet att få fler kunder och mer affärer är PR, event och information. Det är en ofta både genomtänkt och genomplanerad aktivitet som kan ge bra resultat. PR kan bygga förtroende kring företagets varumärke men sällan bidrar det till att öka trovärdigheten hos den enskilde säljaren ute på fältet som måste skapa sin egen personliga pr-kampanj. Min erfarnehet är att PR fungerar bäst tillsammans med andra marknadsinsatser.

Kalla samtal är ingenting som jag vill rekommendera. Kalla samtal är matematik. Hur många samtal måste jag rpnga för att få ett bra samtal som genererar försäljning, besök eller vad som skall uppnås. Sedan är det bara att räkna baklänges för att veta hur många samtal man behöver ringa för att nå sitt mål. Det finns roligare och effektivare sätt att skapa affärer.

Det fjärde sättet att aktivt arbeta med vad andra säger om dig – ditt rykte. Referensmarknadsföring är det mest kostnadseffektiva sortens marknadsföring som ett företag kan göra. De flesta företag jag känner till för en stor del av sina nya kunder som ett resultat av att någon har rekommenderat dem, genom referens. Likväl är det få som har en plan och strategi för att få fler att rekommendera dem, en referensstrategi.

Annonser

Om jannelindblom

Med ditt stöd och kryss hoppas jag få bli din representant i regionen efter valet i september 2018.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Det finns fyra sätt att få fler affärer

  1. Bitchcoach skriver:

    Du har så rätt, Jan. Ryktet är det som bär bäst och längst, som kostar minst i pengar här och nu, men som tar tid att jobba upp. Det är det värdefullaste vi har. Konsekvent personligt och företagsmässigt varumärke som håller vad det lovar är A och O.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s