Vad vill du med ditt nätverkande?

Vad är syftet och målet när du nätverkar. Vad skulle det betyda för ditt resultat om du tänkt igenom det och är förberedd?’

Tre punkter för att nå till ditt önskade resultat:

1. Förbered dig.

Ha aldrig förutfattade meningar om någon – du vet aldrig vilka affärskontakter de kan ha. Kanske de kan ge dig en ingång till din drömkund! Varje person har cirka 1 000 kontakter. De kan inte sälja åt dig men de kan sälja in dig. Det är skillnaden mellan försäljning och strukturerat affärsnätverkande.

Var väl förberedd inför varje möte där du har chansen att träffa nya kontakter, både mentalt och fysiskt. Första intrycket är jätteviktigt. Klädsel och utstrålning ger en förutfattad mening som kan ta lång tid att ändra. Peppa dig innan så att humöret är på topp – en trevlig person kommer alla ihåg! Så ansvaret är ditt – du måste berätta vad du vill ha hjälp med.

2. Gå in och agera rätt – Credibility – Hur du vill bli uppfattad?

Att du är förberedd och bekväm i dig själv märks i din utstrålning. Hur vill du bli uppfattad? Tänk på att det kan ta tid att reparera en felaktig uppfattning. 

Vem tycker du är enklast att ge en referens till i ditt nätverk? Troligen en som är förbered, en som vet vad hon vill, en som är tydlig, en som kommer i tid.

Din introduktion är otroligt viktig – du har några sekunder på dig att fånga den nya kontaktens uppmärksamhet. Kom ihåg: prata inte om hur du gör utan beskriv vilka vinster du ger dina kunder; kundnytta!  Lyssna genuint på nya kontakter. Ställ frågor så att du verkligen förstår vad de sysslar med. Det bygger förtroende, han eller hon blir mer öppen för att träffas igen och kommer definitivt ihåg dig. Glöm inte att lämna dina visitkort till alla dina nya kontakter.

Det kanske är läge att se över visitkorten också – ser de professionella ut? Sticker de ut från mängden så att folk kommer ihåg dig efteråt? Skulle du tjäna på att lägga in en bild på dig själv för att garantera att bli ihågkommen?
 
3. Följ upp dina nya kontakter.

Skicka några korta rader i ett brev eller via e-post medan dina nya kontakter fortfarande kommer ihåg dig, men försök inte att sälja in dina tjänster eller produkter ännu.

Skriv istället att du ser fram emot att träffas igen och lära dig mer om deras företag. Det betyder inte att ni måste träffas nu – så bara ett frö inför framtiden.
Det är viktigt att inte vara för pushig här, det kan förstöra potentiella affärer. Dina nya kontakter kommer bara att uppfatta dig som någon som inte brytt sig om dem utan mest tagit upp deras tid för att samla på e-postadresser. Det är inte ett bra sätt att bygga förtroende!

Annonser

Om jannelindblom

Med ditt stöd och kryss hoppas jag få bli din representant i regionen efter valet i september 2018.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s