Let’s do business

I mitt arbete att hjälpa andra med affärsutveckling stöter jag allt för ofta på inställningen att har man bara klart sin affärsidé och produkt/tjänst så är nästan alt klart. Det räcker inte med inställningen ”Let’s do business” och presentera sin affärsidé. Du måste förstå att du måste synas tillräckligt länge för att få chansen att bygga upp ett förtroende. Skapa relationer genom exempelvis nätverkande är jordbruk och inte jakt. Ta dig tid att odla relationer och leta inte efter säljavslut redan vid första samtalet.

Lär av andra

Genomsnittsföretaget i USA förlorar hälften av sina kunder på 5 år, hälften av sina anställda på 4 år och hälften av investerare på mindre än ett år. Mer långsiktiga är man i exempelvis Japan. Genomsnittsföretaget i Japan förlorar hälften av kunderna på 20 år, hälften av de anställda på 35 år och hälften av investerarna på 5 år.

Hur ser japanerna då på marknadsföring? Den stora skillnaden är att de japanska marknadsförarna inte är ”professionella” i traditionell mening. Marknadsföring anses vara något alldeles för speciellt för att ansvaret ska läggas på en marknadschef eller marknadsavdelning. Varje anställd anses vara en marknadsförare och ett ansikte utåt för företaget. Varje anställd måste veta att hon/han är viktig för företagets varumärke och utveckling. Det är företagets och ledningens ansvar att kommunicera ut detta tydligt till de anställda, så att dessa vet att företaget anser att detta är viktigt. Företagen bör utbilda de anställda så pass mycket att varje anställd vet hur företaget ser på kundrelationer. Japanerna betonar inte individualismen utan fokuserar på relationen.

Alla är säljare

Marknadsföringen är inget som enbart sker via marknadsavdelningen. Alla anställda är representanter för företaget och förstärker eller minskar värdet på varumärket i allt de gör. Men det är inte bara de anställda på företagen som marknadsför företaget i slutändan. De vikigaste externa marknadsförarna kan förenklat delas in i tre grupper; Kunderna är kanske de viktigaste marknadsförarna. De kan rekommendera, eller tala illa om oss (också benämnt som ”Word of mouth”/referenser). Leverantörerna har också en uppfattning om oss som de delger andra. Investerare, medier och opinionsbildare för fram sina uppfattningar och kan komma att påverka både i positiv och i negativ riktning. De externa marknadsförarna ger fördelen att de arbetar gratis, men nackdelen att de inte går att styra. Sättet man kan påverka dessa är att man själv gör ett så bra jobb att de vill prata gott om dig.

Annonser

Om jannelindblom

Med ditt stöd och kryss hoppas jag få bli din representant i regionen efter valet i september 2018.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s