Låt inte slumpen avgöra, skaffa en referensstrategi

Att nätverkande och bygga relationer är viktigt för alla företag och verksamheter, det är de flesta överens om. Det finns en given orsak till varför många lägger ned både tid och pengar på att bygga sina nätverk, därför att det fungerar! Goda relationer leder inte endast till fler affärer och ökad fakturering. Då allt går snabbt och utvecklingen i en rasande takt behöver man kunskap från många olika håll. ”Det är ingen slump att vissa personer alltid vet vem man ska ringa för att lösa ett problem” som en i mitt nätverk uttryckte sig. Bra kontakter anses underlätta och effektivisera arbetet enormt mycket.

Hur sker då nätverkandet?

Konstigt nog är det vanligast att det oftast sker från ett personligt initiativ. De personer som gärna gör detta, har oftast ett eget intresse av relationsbyggande och nätverkande. Från ledningshåll är man medveten om att relationer och kontakter är oerhört viktigt, men överlåter ofta detta till de personer som självmant satsar på nätverkande. Företag utvecklar strategier för många olika faktorer, men just nätverkande, har man ingen riktig plan för hur man ska arbeta med. 

Många personer uttryckte dessutom missnöje över att ledning och chefer inte ger tid och resurser för relationer och nätverkande. Ett hårt pressat schema skapar inte de bästa förutsättningarna. ”Kläm hellre in ett extra säljmöte än att prata länge med kunden”, vet jag några som vittnat om att chefer signalerar. Detta skapar en viss frustration. Att bygga relationer och ta hand om dessa genererar pengar i längden. Flera berättar om att ledningen på många håll gör misstaget att ”glömma bort” att lägga tid och resurser på detta, trots att relationer är så oerhört viktigt. I de fall där initiativet till nätverkande kom från ledningshåll så är oftast nätverkande utbrett över större delen av personalstyrkan och de anställda uppmuntrades aktivt till relationsbyggande, vilket var uttalat – nätverkande leder till fler kontakter och bättre affärer. 

Min erfarenhet och reflektion är:

  • Höj statusen på nätverkandet! Relationer anses vara otroligt viktigt, men få företag har en plan för hur man ska arbeta med det. Lyft fram de personer som är duktiga på detta och visa att det är viktigt att arbeta med denna del.

 

  • Ledningen för företaget bör visa vägen och redogöra för sin syn på hur man anser att hela företaget bör arbeta med nätverkande. Det är lättare för de anställda att nå målen om man vet vad som förväntas. Alla kommer inte att vilja gå med i affärsnätverk och bör heller inte göra det. Har man dock från ledningens håll visat att man ser positivt på nätverkande så kan detta i längden leda fram till fler och bättre relationer.

 

  • Satsa tid och resurser på nätverkande och relationsbyggande. Mjuka världen såsom relationer är inte mätbart men företag vill gärna ha tydliga och konkreta resultat. I längden lönar sig relationer och man bör därför inse att relationer tar tid och bör även få göra detta.
Annonser

Om jannelindblom

Med ditt stöd och kryss hoppas jag få bli din representant i regionen efter valet i september 2018.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Låt inte slumpen avgöra, skaffa en referensstrategi

  1. Robert Palotas skriver:

    Bra Janne…det är alltid lättare att nå dit man vill om man har ett givet mål….

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s