Utöka din inflytandesfär

Grunden för all referensmarknadsföring är människor.

Din inflytandesfär är det totala antalet människor som du nätverkar med. Detta är antingen människor som du känner väldigt väl eller ytliga bekanta. För att få en bild av din egen inflytandesfär kan du inventera de människor du redan känner.

Många har aldrig etablerat effektiva nätverksrelationer med människor som de har känt länge. Att gå igenom dina kontakter är inte svårare än att ställa sig själv frågan ”Vem känner jag?” eller ”Vem känner mig?”. Detta innefattar alla som du interagerar med, eller kan tänkas interagera med, antingen yrkesmässigt eller privat:

◆ Kunder

◆ Affärsbekanta

◆ Leverantörer

◆ Finansiärer

◆ Medarbetare

◆ fd medarbetare

◆ Partners

◆ Vänner

◆ Familj och släkt

◆ Grannar

◆ Barnens skola/träning – föräldrar

◆ gamla kolkamrater

◆ fd medarbetare

◆ Föreningar/grannar/träning/kyrkor

När du går igenom din kontaktbok, kontakterna i Outlook, din visitkortspärm etc. kan du ta bort namnen som nu känns avlägsna. Analysera dina relationer till dem som fortfarande känns rätt.

Fråga dig själv ”Hur väl känner jag dem?”. Bestäm dig sedan för om var och en är en stark kontakt (en nära bekant som du kan nätverka aktivt med) eller en ytlig kontakt (en bekant som du kan nätverka med passivt).

Annonser

Om jannelindblom

Med ditt stöd och kryss hoppas jag få bli din representant i regionen efter valet i september 2018.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s