Grottmänniskor

Allt börjar med en tanke. Vill du bli en ett nav i ett stort nätverk börjar det med en tanke och sedan ett målmedvetet arbete. En process som skall resultera i att göra dig och ditt företag till ett nav för rekomendationer och referenser börjar med en riktad insats för att skapa kontakter med andra affärsmänniskor.

Min reflektion är att de flesta jag träffar som själva ser sig som affärspersoner är ”grottmänniskor”. Namnet kommer från att de tillbringar dagarna med att gå från grotta till grotta.

På morgonen börjar de i sin grotta där hemma, sätter sig i sin lilla grotta på hjul (bilen) och kör till en större grotta (kontoret).  Där sitter de hela dagen innan de sätter sig i grottbilen igen och kör raka vägen hem till sitt grotthem. Nästa dag gör de samma sak om igen.

Den ironiska poängen är att det är dessa personer som brukar vara de som säger ”Jag undrar varför jag inte får så många referenser?”. Men att bara ta sig till jobbet kommer inte att ge dig fler referenser och affärer.

Den gamla visdomen stämmer ”Du är kanske på rätt spår, men om du bara står still kommer du att bli överkörd!”

För att ta dig ur grottmentaliteten och bli ett nav måste du börja utvärdera tiden du tillbringar i dina grottor och se dig om efter effektiva sätt att knyta viktiga kontakter. Det bästa sättet jag har hittat att knyta ovärderliga långsiktiga affärskontakter är genom olika slags branschorganisationer och affärsnätverk. 

Det är viktigt att man förstår att det behövs mer än en sorts organisation för att kunna genomdriva en omfattande plan för referensmarknadsföring, oavsett hur stor eller liten verksamhet du bedriver.

En bra finansiell rådgivare kan berätta för dig att du ska diversifiera dina investeringar, men ändå ser jag hela tiden hur affärsmänniskor planerar och budgeterar sin kundrekrytering genom annonsplan och ibland PR plan men glömmer sin plan för att öka antalet referenser och mun till mun marknadsföring.

När de sedan engagerar sig i att träffa andra affärsmänniskor sker det i ofta i bara en organisation som kanks einte ens har som syfte och system för att skapa fler affärer. Et enkelt råd är, skriv ned en enkel referensstrategi och börja med att gå med i flera olika slags nätverksgrupper.

Annonser

Om jannelindblom

Med ditt stöd och kryss hoppas jag få bli din representant i regionen efter valet i september 2018.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Grottmänniskor

  1. Hjälp med att ”komma ut”.
    Du har helt rätt i det du säger (skriver) Janne och jag märker att det finns ett behov av lite handfasta råd och tips för hur man gör för att ”komma ut” ur grottmentaliteten. Bland det roligaste som finns att köra workshoppar och seminarier kring hur vi ”minglar” och hur vi tar kontakt med andra människor.
    mvh Richard//Refrensakademin

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s