Minsta gemensamma nämnare (MGN)

När du presenterar din tjänst och/eller produkt har du ofta ett stort kunskapsövertag. I det ligger en utmaning, att presentera sin kunskap på en nivå som jag kan ta till mig. Det innebär att utelämna fackuttryck, jargong mellan kollegor etc.

Om jag blir konfunderad eller inte förstår kommer jag inte rekommendera dig.

Tänk igenom hur du kan förenkla ditt budskap och utgå ifrån vilken nytta din tjänst och/eller produkt gör för dina kunder.

Ett bra tankesätt är att bryta ner din produkt eller tjänst i sina beståndsdelar, eller till den minsta gemensamma nämnaren (MGN) Därifrån kommer du lättare att kunna beskriva för andra vad du gör.

Vad är den enklaste aspekten av ditt arbete?

◆ Bryta ned din verksamhet till en viss produkt eller tjänst?

◆ En speciell målgrupp?

◆ Unika fördelar för en viss typ av kunder?

◆ Dina kvalifikationer som utövare av ditt yrke?

Kan du illustrera din kundnytta? Med hjälp av broschyrer, eller varuprover, kan du göra ett starkt intryck.

Exempel:

Jurist                                  Aktieägareavtal, testamente

Redovisning                         Momsdeklaration

Livförsäkring                      Orange kuvert

Bud och speditionstjänster Emballage

Städning                              Städduk, Allrengöring

Ju mer man kan se, höra, känna och röra, desto större är chansen att folk kommer ihåg ditt budskap.

Ju mer de kommer ihåg, desto mer sannolikt är det att de rekommenderar dig. 

När du gör dina presentationer ska du alltid tänka på åhörarnas behov och anpassa ditt budskap därefter.

Om du presenterar dig kort inför en större grupp ska du fokusera på den del av din verksamhet som du tror är intressant för så många som möjligt.

Om du bara ska prata med en eller två personer bör du ta reda på så mycket som möjligt om dem före ni träffas.

Annonser

Om jannelindblom

Med ditt stöd och kryss hoppas jag få bli din representant i regionen efter valet i september 2018.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Minsta gemensamma nämnare (MGN)

  1. Henrik Sköld skriver:

    Jan,

    Jag håller med dig i stort men referensnätverkande handlar inte om snabba poäng med städdukar och emballage. Framgångsrikt affärsnätverkande bygger man upp över lång tid. Att imponera på gästerna med snabba one-liners och rengöringsmedel lämnar säkert avtryck men kanske inte ett rättvisande sådant.

  2. Kloka ord Janne!
    Jag tar till mig och skall försöka leva efter detta.
    /Jan-Peder

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s