Börja be om hjälp

 Det förvånar mig ofta, när jag träffar personer som önskar rekommendationer och referenser, att de faktiskt inte har bett sina vänner, bekanta, nätverkskolleger, kunder, leverantörer eller partners om en referens.

De flesta säger faktiskt att de någon gång har bett om referenser, men när jag frågar vidare svarar de flesta att de bara frågat någon gång och de har bara har frågat en väldigt liten andel av sina kontakter. Och ofta svarar de på min fråga att de inte fick något bra svar och efter det har de i princip slutat fråga.

Min erfarenhet är att de jag frågar vill hjälpa mig om de kan. Min vanligaste fråga är ”Mitt företag växer och jag behöver din hjälp. Vem känner du som …?”

Den frågan fungerar för mig, den är enkel och det ger resultat. Jag frågar alltid även om motsatsen ”Hur kan jag hjälpa dig?” Med dessa enkla meningar får man lätt igång ett samtal om rekommendationer och referenser.

Ett vanlig misstag hos de jag samtalat med är att de frågar på fel sätt. En vanlig felformulerad fråga är ”Känner du någon som behöver mina tjänster?”. Frågan är för allmän och leder sällan till något bra resultat.

Om jannelindblom

Med ditt stöd och kryss hoppas jag få bli din representant i regionen efter valet i september 2018.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Börja be om hjälp

  1. Richard Cederquist skriver:

    Så sant så sant
    Tänk om vi alla frågande varandra vad vi kunde hjälpa till med OCH att vi svarade med något intilligent istället för ööö-jag säger till när jag kommer på nåt.
    mvh
    Richard

    • Hobbe skriver:

      Drömscenariot är att slippa få det otroligt vanliga svaret som oftast inte leder någon vart, eftersom folk glömmer av det 3 sekunder senare…

      MvH/Hobbe
      (www.houshtech.se)

  2. Tord Sand skriver:

    Om man istället sätter sig ner i ett lunchmöte och utbyter sina bästa kontakter och referenser, samt ger varandra 30 minuter vardera att berätta vilka tjänster man önskar leverera och vilka kontakter man önskar så blir det mer konkret.
    Vid samma tillfälle utbyter man kontakter och ingångar, så det verkligen blir av och givetvis utbyter erfarenheter och möjlighet till närmare samverkan så man kan sälja in varandra på ett bättre sätt.
    Numera så finns det ju dessutom ypperliga verktyg i sociala medier för att stötta varandra i referensgivandet och tagandet, detta används allt för sällan idag har jag noterat under mina föreläsningar i ämnet.
    Mvh
    Tord Sand

  3. Hobbe skriver:

    Mycket bra skrivet! Man fick sig en tankeställare ang hur man ställt frågan samt hur man bör formulera frågan istället…

    MvH/Hobbe
    (www.houshtech.se)

  4. Leif skriver:

    Du har en poäng där. Funderar bara på en liten detalj. Frågan ”Vad kan jag hjälpa dig med?” förutsätter väl att den som får frågan har någon uppfatning/kunskap om vad jag kan erbjuda?
    Eller har jag missat något?
    // Leif

Kommentera

