Är du säker på din elevator pitch

Din elevator pitch är din viktigaste försäljnings- och marknadsföringsstrategi.

Du måste på ett enkelt och kortfattat sätt kunna beskriva vilken kundnytta du skapar. Om inte du kan göra det, hur skall då vi andra kunna uppfatta vilken nytta du kan göra och kunna hjälpa dig.

Enkelt uttryckt, en ” elevator pitch är ” är ett kort och koncist exempel på en kundnytta som ditt företag erbjuder – varför ditt företag är speciellt. Termen kommer från vad du skulle säga till en främling om du var i en hiss och hade upp till 30 sekunder för att tala till dem innan de når golvet.

Det är lätt att bli förvånad då man möter duktiga yrkespersoner som inte har förmågan att berätta vad de kan utan hamnar i långa, ofta tråkiga, berättelser om vad de vill göra och sälja, inte vad de kan göra för nytta. Att tänkt igenom, formulerat och tränat på, att kort och enkelt kunna presentera sig, är vikigt. Du vet aldrig när du får möjlighet att presentera dig för en ny möjlig kund.

Tråkigt nog är många man möter inte förberedda och inte medvetna om hur vikigt det är för sin affärsutveckling att kunna presentera sig enkelt. Oförmågan till det kan allvarligt begränsa möjligheterna att få nya affärer.

Vi får alla ibland frågan – vad exakt det är som vi gör. Ibland är det på en cocktail- eller ett affärsmöte. Att ha ett skarpt och spännande uttalande redo gör skillnaden mellan att bli ihågkommen och bortglömd. Man vet aldrig vad en enkel konversation kan leda till.

För mig är det därför givet att alla som arbetar med att få fler kunder behöver skapa sin egen elevator pitch.

Så här kan du gå till väga:

1. Skriv ned vilken kundnytta du gör, gärna som är unik. Hela idén bakom en bra elevator pitch är att beröra någon. Det är en isbrytare. Jag själv brukar inleda med att ställa frågan – Jag letar personer som söker fler lönsamma kunder. Känner du någon i den situationen?

2. Håll det enkelt En bra elevator pitch skall inte beskriva alla du kan eller allt du gör – fokusera på en sak. Det kan vara några meningar, men inte mer. Hålla den under 30 sekunder.

3. Skriv ner det Skriv ner din pitch, läs upp den högt, skriv om den, läs upp den för någon annan, ta emot feedback och skriv sedan om den igen.

4. Öva, öva, öva De första gångerna du testar din elevator pitch kan vara lite obehagligt, men det blir lättare. Efter ett tag blir den naturlig för dig och när den gör det, kommer du vara glad att du övat så mycket.

Annonser

Om jannelindblom

Med ditt stöd och kryss hoppas jag få bli din representant i regionen efter valet i september 2018.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Är du säker på din elevator pitch

  1. Robert Palotas skriver:

    Når du alla dina mål? – Vad skulle det betyda för dig om du gjorde det? Jag heter Robert Palotas och driver företaget BraCoach. Jag skapar vinnare genom personlig coacjhing, effektiv säljträning och inspirerande föreläsningar. Så min fråga till dig: Vilket resultat önskar du? Bra Coach punkt nu…..

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s