Word-of-mouth fungerar överallt

 ”Här är det speciellt”, ”vår bransch fungerar inte som andra”, i vårt företag har vi en kultur som bara finns här”, ”vi är inte som i storstäderna”, ofta möter jag denna typen av kommentarer. Allt är säkert sant men det är spännande att kommentarerna är vanliga och när man gräver djupare så hittar man oftast samma. Människor är människor och beter sig som människor. 

Det samma gäller vår uppfattning om andra människor. Och den vår uppfattning om andra, den sprider vi till dem vi möter. Uppfattningar som vi grundar på vad vi upplevt och fått till oss och vad vi inte upplevt och fått till oss. Antingen på fakta eller om det inte finns fakta, på gissningar och fantasier. Människor är människor och beter sig som människor.

Vi hjälper människor vi möter genom att dela med oss av vår uppfattning. Vi vill ta del av andras erfarenhet och bli rekommenderade eller varnade. Word-of-mouth fungerar alltid, varken vi medvetet arbetat med det eller inte. Vi skapar alltid vårt varumärke, positivt eller negativt. 

Detta är grunden för marknadsföring i allmänhet och affärsnätverkande i synnerhet. Var man bor eller i vilken bransch man verkar saknar betydelse för den mängd affärer som man kan förvänta sig att få genom att ha en strategi för sin referensmarknadsföring.

Det är min erfarenhet men jag får ibland höra  ”Affärsnätverkande fungerar inte för oss”.

Men erfarenheten visar att personer och företag som lyckas med sin referensmarknadsföring skapar sina referensaffärer på i princip samma sätt oavsett var de befinner sig, oavsett vädret, tidszonen, folkmängden eller attityden i regionen.

Jag har lärt mig under åren är att människor är vanedjur. Man har aldrig tidigare haft med referensmarknadsföring och affärsnätverkande som en vikig del av sin strategi för att få fler kunder. Att börja med något nytt är jobbigt och kräver att man tar in ny kunskap och vågar tänka i nya banor. 

Låt inte nejsägarna övertyga dig om att du inte kan göra något som andra människor gör med stor framgång. Jag har sett alltför många människor hitta på ursäkter för att inte göra något därför att de har fått för sig att ”så går det inte till här”.

Å andra sidan har jag sett massor med affärsmän och affärskvinnor som lyckats skapa affärer och bygga företag med hjälp av att de medvetet har arbetat med vad andra säger om dem, förstått kraften i Word-of-mouth.

Annonser

Om jannelindblom

Med ditt stöd och kryss hoppas jag få bli din representant i regionen efter valet i september 2018.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s