Vilket nätverk skall jag gå med i?

 Det finns minst sju olika slags nätverk. Den första frågan är därför, vad vill du ha ut av ditt nätverkande.

Min erfarenhet är att olika typer av nätverk hjälper mig på olika sätt. Har man nytta och glädje av att träffa nya kontakter, gå med i minst tre olika nätverk som representerar olika typer av nätverkande.

För att nå ditt syfte är det viktigt att reflektera kring det engelska ordet ”network”. Det heter inte ”Net-seating” eller ”Net-eating”, utan ”Net-working”, så om du vill bygga en framgångsrik referensbaserad verksamhet måste du ”verka” i de nätverk du tillhör.

De olika typerna av nätverk är:

1. Nätverk för ytliga kontakter

Nätverk för ytliga kontakter är sammanslutningar som släpper in flera människor från samma branscher och överlappande branscher.

2. Nätverk för starka kontakter

Nätverk för starka kontakter är grupper som träffas varje vecka med det huvudsakliga syftet att ge varandra referenser. De släpper ofta bara in en enda medlem per bransch eller yrkeskategori, och mötena brukar vara mer strukturerade än ytliga kontaktnätverk.

3. Samhällsnyttiga serviceklubbar

I samhällsnyttiga serviceklubbar får du möjlighet att ge något tillbaka till det samfund där du tjänar ditt uppehälle, samtidigt som du knyter värdefulla kontakter och får bra PR.

4. Branschorganisationer

Medlemmarna brukar representera en viss yrkeskår, t.ex. jurister, arkitekter, personalchefer, revisorer eller läkare. Branschorganisationernas huvudsakliga syfte är kunskapsöverföring och utbyte av idéer.

5. Sociala nätverk

Allt sedan logeväsendet skapades under 1700-talet har varje epok skapat sina ”nya” former för sociala nätverk kombinerat med nytta. Dessa fungerar både som affärsnätverk och som sociala organisationer

6. Digitala nätverk

Dessa är igenting nytt utan ett begåvat sätt att samla sin kontakter och kunna kommunicera med dem enkelt samtidigt som man ser vilka kontakter som finns i andra och tredje led. LinkedIn och Facebook är bra exempel på sociala nätverk i en ny form.

7. Kvinnonätverk

De kvinnliga affärsorganisationerna har haft stor betydelse för utformningen av dagens nätverksorganisationer. Grupperna skapades ofta inte som serviceklubbar, utan som ideella nätverksorganisationer. Många är tydliga med syftet; medlemmarna är där för att göra affärer, och allt annat kom i andra hand.

Välja rätt nätverk

Vilka nätverk ska du gå med i? Låt inte slumpen avgöra var du ska lägga din tid och kraft. Skriv ned ditt/dina syften och besök olika nätverk. Stäm av din upplevelse mot vad du på förhand skrivit ned. Lägg inte alla ägg i samma korg; en enda sorts organisation tillfredsställer inte alla dina behov.

Om jannelindblom

Med ditt stöd och kryss hoppas jag få bli din representant i regionen efter valet i september 2018.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Vilket nätverk skall jag gå med i?

  1. Jeanette skriver:

    Bra fråga som inte är lätt att ta ställning till idag.
    Det flesta nätverk kostar att gå med i. Har jag då råd att vara medlem i flera? Vad ger det just mig och mitt företag? Har jag tid att engagera mig i flera, för precis som du skriver krävs det engagemang för att få ut något av sitt nätverkande, resultaten kommer inte gratis.

    Jag hade gärna varit med i flera om dygnet haft fler timmar och plånboken var större.

    /Jeanette Kobilsek, Stallyckan

  2. Robert Palotas skriver:

    Kloka ord som vanligt Janne….vi har alltid ett val !

  3. Malgorzata Haggu skriver:

    Jag medverkar inom MLM och ser framåt att lära mig från dig.

  4. Hans Karlsson skriver:

    Mycket bra artikel Janne

Kommentera

