Ge alltid bort ditt kort

Lika självklart som vi ser till att ha med oss plånbok och telefon när vi lämnar hemmet, lika självklart är det att se till att visitkortfodralet är laddat och på plats i fickan.

Du vet ju aldrig vilka du kommer att möta under dagen så självklart behöver man vara förbered.

När vi träffar nya personer brukar jag alltid presentera mig och inleda med att ställa frågor om vad den andra gör och vad som är utmaningen i hennes eller hans liv. Ibland kan man kanske hjälpa till med kontakter eller erfarenheter. Om det är möjligt lämnar jag alltid över mitt kort. Möjligheten som finns i att träffa nya ansikten och intressera sig för dem är många. Människor gör affärer med människor. Kan jag bygga relationer som bygger på ömsesidigt förtroende hos fler människor så skapar jag fler personer som talar om mig på ett positivt sätt. Genom att hjälpa andra skapar jag fler personer som vill hjälpa mig tillbaks. Genom att lämna ifrån mig mina kontaktuppgifter och samtidigt få den nya personens kort skapar jag en möjlighet för framtida möten och att jag kan få återkomma med idéer och kontakter som kanske kan vara till hjälp för den jag nyss mött.

Jag träffar ibland personer som tycker det är svårt att dela ut sina visitkort. Det känns inte komfortabelt. Enklast är att under samtalet ta fram kortfodralet och och bara lämna över det med orden: Jag kanske träffar någon som skulle ha nytta av din kunskap, så jag sparar gärna dina kontaktuppgifter. Eller så bokar ni snarast nästa möte för att sitta ned och se hur ni skulle kunna hjälpa varandra.

Vilka skall du byta kort med?

Ge ditt kort till alla som du får en chans att ge det till. Se varje utbyte av kort som en seger. En till människa som du kan hjälpa och som kanske kan hjälpa dig tillbaka – Givers Gain.

En fråga jag fick i veckan var: ”Men varför ska jag som säljer dokuemtlösningar dela ut mitt kort till en snickare?” Syftet är affärsnätverkande som verktyg för att få fler kunder och mer affärer.

I ett nätverk är det inte bara personen framför dig som är spännande, det är den personens kontakter. Det är skillnad på försäljning och att få andra att sälja dig. Om du lyckas skapa förtroende hos dem som du träffar så kommer de tala väl om dig – mun till mun marknadsförning.

I ett nätverk är det inte bara personen framför dig som är intressant. Du har också indirekt tillgång till alla den personens bekanta. Och deras bekanta också!

Och varför skulle inte någon av dem kunna vara en spekulant på en nya dokumentlösning?

Om jannelindblom

Med ditt stöd och kryss hoppas jag få bli din representant i regionen efter valet i september 2018.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

