Det räcker inte att synas för att skapa affärer

Det finns många som anstränger sig för att få främlingar att köpa av dem.  Per telefon, knackar på en dörr eller stannar någon på gatan, deras ambition är att få en främling att presentera sig för och leverera sina bästa säljargument. Sen försöker de stänga affären så fort som möjligt. Är detta din strategi?

Det kan fungera, framförallt om du säljer mat till de hungriga eller prydnadssaker till turister men det är svårt att bygga långa relationer med återkommande affärer.

Ingen av oss söker detta för våra inköp, att springa på en främling, någon osynlig. Det finns alldeles för många val för konsumenter i vår uppkopplade värld av information för att göra affärer med någon som vi inte vet någonting om.

Att skapa återkommande affärer handlar om att bygga relationer. Ju djupare desto bättre. Och det spelar ingen roll vilken typ av verksamhet du befinner dig i. Det är därför givet att ditt nätverk ger dig information, referenser och rekommendationer samt kommer att bidra till din framgång.

Vara synligt – skapa förtroende – ger affärer

Det räcker givetvis inta att vara synlig, att andra vet om att man finns. Man måste bygga relationer och förtjäna förtroende. När förtroende förtjänas och växer skapas gemensam nytta. De tre stegen i denna utveckling är synlighet, trovärdighet och lönsamhet. Inom strategiskt affärsnätverkande kallar vi denna utveckling för VCP Processen. (visibility, credibility, profitability)

Varje framgångsrik relation, oavsett om den är personlig eller en affärsrelation, är unik för varje par av individer, och den utvecklas över tiden. Det börjar trevande, försiktigt, full av tankar kring möjligheter och förväntningar. Den växer sig starkare med erfarenhet och gemensam tid. Den mognar till förtroende och engagemang.

Synlighet

Den första fasen av en relation är att synas; du och en annan individ blir medveten om varandra.

Ni två börjar kommunicera och blir medvetna om vad var och en arbetar med och har för expertområde. Ni får varandras kontaktuppgifter.

Ju större din synlighet blir, desto mer känd du blir, ju mer information du får om andra, desto fler möjligheter kommer du att utsättas för, andra kommer att hänvisa till dig om de stöter på någon som har frågor kring ditt expertområde.

Synlighet måste aktivt underhållas och utvecklas, utan den, kan du inte gå vidare till nästa nivå, trovärdighet.

Trovärdighet

Trovärdighet är kvaliteten av att vara pålitlig, värd förtroende.

När du och din nya bekantskap börjar bilda förväntningar på varandra – och förväntningarna är uppfyllda – kommer din relation kan komma in i trovärdighets fasen.

Trovärdighet växer när människor träffas, löften och förväntningar infrias, fakta blir verifierad och utförda tjänster levereras enligt förväntan.

Andra lyssnar inte så mycket till vad du säger utan noterar vad du gör – dina handlingar. Det är därför avgörande att leva upp till förväntningar.

För att avgöra hur trovärdig du är kommer de du möter fråga andra som känner dig om vilken rykte du har. Kan de gå i god för dig? Är du ärlig? Håller du vad du sagt?  Kan de rekommendera dig?

Lönsamhet och tid

Mogna relationer, vare sig företag eller personliga, kan definieras i termer av ”lönsamhet.” Är de ömsesidigt givande? Har båda parter glädje av den? Ger det fördelar för båda parter? Om det inte ger vinster för båda kommer den förmodligen inte bestå över tid.

Den tid det tar att passera genom de olika faserna är mycket varierande. I en tid av akut behov kan du och en ny kontakt gå från synligheten till trovärdighet mycket snabbt. Det är inte alltid lätt att avgöra när lönsamhet har uppnåtts – en vecka? en månad? ett år?

Lönsamheten kan hända snabbt, eller det kan ta år – mest troligt, någonstans mittemellan. Det beror på frekvensen och kvaliteten på kontakterna, och i synnerhet på en önskan från båda parter för att flytta relationen framåt.

Annonser

Om jannelindblom

Med ditt stöd och kryss hoppas jag få bli din representant i regionen efter valet i september 2018.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s