Hur många nav känner du i ditt nätverk?

Vill man blir känd, respekterad och en person som andra rekommenderar behöver man bygga ryktet om sig själv medvetet. Alla pratar om varandra, de pratar om dig på samma sätt som du pratar med andra om dem. Detta är grunden i nätverkande – hur får du andra att rekommendera dig inom de områden du önskar.

Vad vill du att de skall prata om när ditt namn kommer upp?

Hur blir man en person som andra gärna vill rekommendera och prata väl om? Känner du Jultomten? Vilket rykte har han. En äldre man, orakad och vissa säger att han luktar alkohol – men generös. Jultomten är en som ger, och han ger till många. Att grunden för framgångsrikt nätverkande bygger på GiversGain vet de flesta. Är du känd dom generös, en som ger och delar med sig?

Jag läser ofta platsannonser. Det ger mig kunskap och känsla om vilka företag som har tillväxt och går bra. Samtidigt ger platsannonser mig en möjlighet att hjälpa de jag känner som är på väg till sitt nästa uppdrag. Jag ger genom att dela med mig.

När jag träffar personer i mitt nätverk frågar jag ofta – vad kan jag hjälpa dig med? Bara genom att fråga flera samma sak kan jag sen enkelt para ihop olika personer i mitt nätverk som behöver hjälp av varandras kunskap.

Många uppfattar mig som ett nav i deras nätverk. En person som känner många och som gärna hjälper till att förmedla kontakter och rekommendationer.

Att bjuda in till nätverkande är ett annat sätt att hjälpa andra. I sommar samlar jag dem som arbetar varje tisdag för ett Sommar BNI på Hard Rock i Göteborg. En affärslunch, en arena, för nya kontakter och affärsmöjligheter. Du är välkommen som du har lust och möjlighet. Se mer på http://besok.bni.nu/Team/?GruppID=132&Ort=G%F6teborg&Namn=BNI+G%F6teborg+Hard+Rock+%28Lunch%29

 Gör det du säger

När jag bjuder in till nätverksaktiviteter är jag tydlig med vad som gäller – nätverkande. Inga långa tal eller presentationer, ingen som skall sälja något eller på annat sätt distrahera från syftet med evenemanget – nätverkande. Det är gästerna som kommer som skall stå i centrum och få möjlighet att presentera sig för varandra.

Nätverkande är ett sätt att skapa resultat. Nätverkande är ett sätt att arbeta med sin marknadsföring och försäljning. Väljer man nätverkande så bör man göra det seriöst.

Arbetet ligger i att skapa ett rykte om sig att inte bara känna folk, utan att också kunna sammanföra dem. Men viktigast av allt – man måste vara väldigt duktiga på att ge affärsreferenser till människor som du har skapat relation till. Grunden i att bygga en word-of-mouth-baserad verksamhet innebär både att ge referenser till andra och att sammanföra människor så att de kan göra fler affärer.

Fyra enkla råd vill jag dela med mig:

  • Lyssna aktivt efter människor som uttrycker ett behov av något som någon i ditt nätverk kan tillgodose.
  • En bra nätverkare har två öron och en mun.
  • Träffa många människor, i olika former av nätverk. Skapa flera arenor.
  • Läs tidningar och hemsidor, länka tips och texter till andra som du tror skulle ha nytta av dessa. Ser du en platsannons som du känner skulle vara klockren för en bra kontakt – dela med dig. Får personen sedan det jobbet som du tipsat om kommer du få ett tack och säkert mer tillbaks. Det man ger kommer igen.

Det handlar om att bygga relationer för att förtjäna förtroende. Förtroendekapital är grunden för rekommendationer.

 

 

 

 

 

Om jannelindblom

Med ditt stöd och kryss hoppas jag få bli din representant i regionen efter valet i september 2018.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

