Det räcker inte att andra vet om att du finns

Att kunna dela ut sitt visitkort och ha en hemsida är en förutsättning för att ”finnas”. Men det räcker ju inte långt. Vi gör sällan affärer med dem vi inte vet någonting om. Därför behöver man komma ut och träffa andra och/eller synas på andra sätt. Annonser, Tv-reklam, direktreklam, adwords, profilreklam, mässor, PR och traditionell uppsökande försäljning etc. Det finns många sätt att arbeta med sin marknadsföring och försäljning.

De flesta företag får sina bästa affärer genom personliga rekommendationer. Det är det överlägset mest tids- och kostnadseffektiva sättet att få nya kunder. Trots vetskapen om detta är det få företag som har en plan och ett system för hur de ska gå till väga. Det är viktigt att ha ett starkt nätverk.

Vad är nätverkande för dig?

När jag är ute och utbildar och föreläser om nätverkande brukar jag börja med att ta reda på hur de som lyssnar definierar ordet nätverkande.

Ett vanligt svar är att det handlar om hur många du känner. Det tycker inte jag.

Ofta får jag svaret: Det handlar om hur känd du är. Det stämmer inte heller med min uppfattning.

Några svarar, det handlar om vilka man känner och hur väl man känner dem. Det finns inget rätt eller fel, men även detta tycker jag är en missuppfattning.

Min uppfattning är att affärsnätverkande handlar helt och hållet om att skapa starka relationer, så du kan motivera andra personer att finna fler affärer åt dig, dvs rekommendera dig.

Därför behöver man tänka igenom sin nätverksstrategi.

Nätverkande är en marknads- och affärsutvecklande funktion. Det bygger ut din kontaktcirkel, inte bara med de som känner dig utan framförallt – de som är villiga att göra allt för att hjälpa dig, därför att de litar på dig på samma sätt som du litar på dem.

Tre steg för att nå resultat

Identifiera människor som du ser som möjliga partners, träffa dem regelbundet för att bygga relation och förtjäna förtroende samt berätta för dem vad du vill ha hjälp med (och hjälp dem med det du kan).

Om jannelindblom

Med ditt stöd och kryss hoppas jag få bli din representant i regionen efter valet i september 2018.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

