Olika är framgång

För mig är den viktigaste egenskapen för framgång i företagande och i livet min attityd och optimism.

Vi är alla olika och har olika inställning och uppfattning om vad som är bra och svår attityd.

Många ser sig som optimister och ordet pessimist har för de flesta en negativ klang.

Optimister har ofta en orealistisk förväntan av framgång. Den attityden innebär att de är villiga att prova betydligt fler saker och möjligheter utan att känna hinder. Optimism är en underbar kvalitet så länge du har den under kontroll.

Att väga båda känslorna

För lyckas i mitt arbete måste jag kunna klona både optimism med en mer skeptisk inställning. Framgången ligger i entusiasmen över möjligheten men även balansera med en kritisk och krävande granskning för att kunna bedöma baksidan.

Min erfarenhet, som i grunden en person med ljus livssyn och stark tro på möjligheter, är det viktigt att även omge mig med motsatsen. Det är berikande att lyssna på även negativa synpunkter.

Skillnaden förklaras på klassiskt vis med hur man ser vattenglaset. Halvfullt – det finns mer att göra, fullt av möjlighet – eller halvtomt – hälften är borta, någon har redan har tagit av det.

Sök efter motsatsen

Sök upp och lyssna noga på människor som är negativa till din idé. Leta efter pessimistiska tänkare, eftersom deras synpunkter kan vara ovärderliga och spara dig tid och resurser.

Jag har hjälpt många företag skapa fungerande och effektiva ledningsgrupper.  Det är vanligt att ägare/vd har skapat en grupp kring sig med kopior av sig själva. Samma intresse, bakgrund och attityd. Detta blir nästan aldrig bra.

Bygger man sitt nätverk som samma sätt så blir det sällan givande.

Olika är framgång

Bygg en orkester. Om du skall skapa ett team, en ledningsgrupp, ditt nätverk eller en orkester – utgå från samma tanke. Alla kan inte spela tvärflöjt. Olika instrument tillsammans skapar bättre musik. På samma sätt är olika erfarenhet, kunskap och personlighet.

Om jannelindblom

Med ditt stöd och kryss hoppas jag få bli din representant i regionen efter valet i september 2018.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Olika är framgång

  1. Du levererar bra tips och tankar som vanligt! Jag är en trogen läsare och blir aldrig besviken. Gillade jämförelsen med orkestern 🙂 Med vänlig hälsning, Mathilda Sjölander

Kommentera

