Hur mycket tid lägger du på att utveckla ditt personliga varumärke?

Vad andra säger om dig när du lämnat rummet avgör om du får ett starkare eller svagare rykte/varumärke.

Vad andra tycker och säger om dig är avgörande för din framgång och karriär.

Det är svårt att träffa andra personer utan att göra avtryck. Antingen får de du möter en positiv uppfattning eller inte. Men en uppfattning får de nästan alltid. Det innebär att nätverkande alltid fungerar, till din fördel eller inte.

Det är därför det är viktigt att träffa människor, både gamla bekanta och nya ansikten. Om du gör ett bra intryck. I annat fall är det bättre att stanna hemma.

Grunden är att bygga relationer och skapa förtroende. Men det räcker inte om du vill ha resultat och använda ditt kontaktnät för att nå dit du vill.

Du måste också berätta vad du vill. Vad du vill ha hjälp med. Men framförallt – vad kan du. Om du förtjänar förtroende och andra tycker om dig – vad kan de hjälpa dig med?

Min erfarenhet säger att det som avgör är hur tydlig du är. Vad är dina styrkor, ditt expertområde, vad är du riktigt bra på.

Ofta får jag frågan om jag känner någon inom ett specifikt område, en expert. Hittills har aldrig någon frågat mig om jag känner någon bra generalist eller någon som är lite bra på det mesta.

När jag själv är i den situationen att jag behöver någon som jag inte handlat förut, så vänder jag mig till de jag litar på, vänner och affärspartners. Och ställer frågan; känner du någon som kan det riktigt bra?

Det kan vara att jag skall renovera badrummet eller byta revisor. Jag vågar inte googla efter ett namn utan jag vill ha någon rekommenderad.

Därför är det avgörande för din framgång att du ”utbildar” ditt nätverk och kontakter på ditt/dina expertområden.

Vad skulle världen sakna om du inte kom till jobbet?

Nätverkande handlar ju inte om att vara känd eller känna många. Nätverkande handlar om att bygga förtroende hos andra och få dem att förstå vad du är bra på – så de kan rekommendera dig.

Därför ger nätverkande alltid ett rättvist resultat – du blir rekommenderad så många gånger du förtjänar. Beroende på om du kan få andra att lita på dig och förklara vad du vill ha hjälp med.

Det handlar om arbete och förberedelse. Hur bygger du relation. Människor gör affärer med människor, aldrig företag med företag. Därför behöver man lämna soffan och ut och träffa andra. Träffa personer flera gånger och gärna regelbundet. Det är det enklaste och snabbaste sättet att skapa relation och förtjäna förtroende.

Om jannelindblom

Med ditt stöd och kryss hoppas jag få bli din representant i regionen efter valet i september 2018.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

